تبلیغات

راز پنهان

خبر

تحلیل

نظر سنجی

فراماسونری

::راز پنهان:: - عبور از خط قرمزهای هالیوود با تزریق وحشی‌گری به نوجوانان
راز پنهان راز پنهان راز پنهان راز پنهان راز پنهان راز پنهان راز پنهان راز پنهان
ADS ADS ADS ADS
کمی توضیح ...
بازدید : بار

نگاهی به فیلم «بازی گرسنگی»

فیلم بازی‌های گرسنگی كه با تبلیغات گسترده بر روی پرده سینما اكران شد، چندان طول نكشید تا به موضوع بحث‌انگیزی در سراسر جهان بویژه در میان نوجوانان و جوانان تبدیل شود. در این گزارش به بررسی مفاهیم پنهان و نمادهای استفاده شده در ابن فیلم می پردازیم.....
فیلم موفق و پرفروش "بازی‌های گرسنگی" در زمان آینده یك ناکجاآباد اتفاق می‌افتد كه در آنجا مردمی فقیر و بدبخت تحت ظلم و استبداد یك حاكم ثروتمند مجهز به تكنولوژی پیشرفته زندگی می‌كنند. آیا این فیلم جامعه‌ای را به تصویر می‌كشد كه حاكم آن تلاش دارد تا یك نظم نوین جهانی را برپا دارد؟ در این مقاله به ویژگی‌های مدلی از جهان اشاره خواهیم نمود كه در فیلم "بازی‌های گرسنگی" به تصویر در آمده است و اینكه آنها چگونه با پروژه‌های نظم نوین جهانی ارتباط پیدا می‌كنند.

 

فیلم بازی‌های گرسنگی كه با تبلیغات گسترده بر روی پرده سینما اكران شد، چندان طول نكشید تا به موضوع بحث‌انگیزی در سراسر جهان بویژه در میان نوجوانان و جوانان تبدیل شود. فیلم بازی‌های گرسنگی كه برخی اوقات از آن به عنوان نسخه جدیدی از فیلم گرگ و میش یاد می‌كنند، مولفه‌های مشابه با داستان فیلم‌های اقتباسی از کتاب در خود نهفته دارد اما در شرایط كاملاً‌ متفاوتی اتفاق می‌افتد. 
بقیه را در ادامه مطلب مشاهده نمایید.

منابع:
1- مشرق نیوز
2- IMDB
3- ویکی پدیا
4- نقد فیلم های سینمایی
  فیلم بازی‌های گرسنگی كه در زمان آینده یك ناکجاآباد اتفاق می‌افتد(چرا آینده همیشه "به صورت كابوس‌وار و در یك ناكجاآباد" رخ می‌دهد؟)، اغلب تصویر هولناكی از جهان فردا خواه از لحاظ اجتماعی، ‌اقتصادی یا سیاسی را به نمایش می‌گذارد. خلاصه اینكه، این فیلم شبیه كابوس برادر بزرگ است زیرا كه این حاكم ثروتمند تحت لوای زندگی مردم گرسنه و قحطی زده به كامیابی می‌رسد. ضمن اینكه، در این فیلم با هدف تضعیف قدرت تفكر و منطق اقشار جامعه تصاویر شهوت‌انگیز و مبتنی بر انحراف و نابهنجاری در رسانه‌های جمعی به نمایش گذاشته می‌شود و دولت حاكم از آن به عنوان ترفندی برای حفظ یک نظام اجتماعی ظالم و ناعادلانه بهره‌برداری می‌نماید. آیا فیلم بازی‌های گرسنگی چشم‌اندازی از آینده نه چندان دور را در مقابل نگاه نوجوانان قرار می‌دهد؟ برای درك این مسئله كه نخبگان حاكم در تلاشند تا از این طریق كنترل جهان را در قبضه قدرت خود بگیرند، به گوی بلورین  نیازی نیست. 

آیا "سوزان كالینز"(Suzanne Collins) نویسنده داستان با نشان دادن خطرات موجود در حال انتقال یك پیام رسا و كوبنده علیه نظم نوین جهانی به جوانان است و یا اینكه فیلم بازی‌های گرسنگی جوانان را وادار می‌سازد تا به این تفكر پایبند بماند؟ حال بیائید نگاه اجمالی به جهان تخیلی اما احتمالی آینده در فیلم بازی‌های گرسنگی بیاندازیم.

نكته: این مقاله درباره فیلم بازی‌های گرسنگی است نه سری كتاب‌های مشابه. طراحی این فیلم با روش متفاوتی تنظیم شده است و پیام نسبتاً متفاوتی را به مخاطب انتقال می‌دهد.

نظم نوین جهانی برای نوجوانان
فیلم بازی‌های گرسنگی در شرایطی اتفاق می‌افتد كه به نحو قابل توجهی منطبق بر ویژگی‌های نظم نوین جهانی است كه توسط حاكم جهانی امروز طرح‌ریزی شده است. یكی از خصوصیات نظم نوین جهانی فروپاشی دولت‌– ملت‌های واقعی برای تاسیس یك دولت جهانی خاص است تا یك قدرت مركزی بر آن حكومت كند. در فیلم بازی‌های گرسنگی، این مفهوم مبتنی بر رویدادی است كه در "پنم"(Panem) رخ می‌دهد،‌كشوری با حكومت توتالیتر و اقتدارگرا كه كل سرزمین شمال آمریكا را تحت كنترل خود دارد. بنابراین، آمریكا و كانادا در یك هویت واحد ادغام شده‌اند، مرحله‌ای كه بسیاری از افراد پیش‌بینی می‌كنند قبل از شكل‌گیری كامل نظم نوین جهانی به وقوع خواهد پیوست.



رئیس‌جمهور پنم در حال سخنرانی برای ملت 


در كشور پنم، مفاهیم دموكراسی و آزادی در آمریكا به فراموشی سپرده شده و یك حكومت دیكتاتوری مجهز به تكنولوژی پیشرفته برای جاسوسی، ‌نظارت، تلقین رسانه‌ای، ‌سركوب مردم توسط نیروهای پلیس و ایجاد اختلاف و تفرقه شدید بین طبقات اجتماعی جایگزین آن می‌شود. اكثریت قاطع شهروندان پنم تحت شرایط حاكم بر كشورهای جهان سوم زندگی می‌كنند و همواره در معرض خطر تهدید فقر، قحطی و بیماری قرار دارند. از قرار معلوم، این شرایط دشوار حاصل رویداد مخرب و تکان دهنده‌ای است كه فروپاشی كامل اقتصادی در شمال آمریكا را رقم زده است. اهالی ساكن در ناحیه 12، محل زندگی "كتنیس اوردین"( Katniss Everdeen) قهرمان فیلم، در شرایط مشابه با دوران قبل از انقلاب صنعتی به سر می‌برند، جائیكه خانواده معدنچیان به طور موقت در كلبه‌های چوبی سكونت دارند و از جوندگان تغذیه می‌كنند.

هرچند به نظر می‌رسد عامه مردم در دهه 1800 زندگی می‌كنند اما تحت سلطه حاكم مجهز به تكنولوژی پیشرفته در شهر "كاپیتول"(Capitol) هستند كه از این تكنولوژی برای نظارت، كنترل و القاء خواسته‌های خویش به شهروندان بهره می‌گیرد. دولت برای تضعیف اراده افراد ناتوان و بی‌سواد از دوربین‌های مخفی، تراشه‌های ویژه شناسایی از طریق فرکانس رادیویی و هولوگرام‌های سه بعدی در سطح گسترده استفاده می‌كند(اگرچه اینها علائم وجود اتحاد و وحدت بین رعایا و احتمال عصیان و سرکشی آنهاست). 




شهر کاپیتول برای حفظ این نظام اجتماعی آسیب‌پذیر به نیروی پلیس بزرگی اتكا دارد كه همواره آماده است تا طغیان و شورش مردمی را سركوب كند. كارگران اغلب اوقات در اردوگاه‌های غیرنظامی گرد هم می‌آیند كه در آنجا فیلم‌های تبلیغاتی با حمایت دولت پخش می‌شود. بنابراین، پنم یك كشور پلیسی با تكنولوژی پیشرفته است كه توسط یك حاكم قدرتمند اداره می‌شود و در تلاش است تا توده مردم را در فقر و انقیاد همچنان نگاه دارد. همانطور كه در مقاله‌های پیشین دیده‌ایم، همه این مفاهیم در اشكال دیگری از رسانه‌های جمعی نیز مطرح می‌شوند بطوریكه به نظر می‌رسد تلاش آگاهانه‌ای برای عادی جلوه دادن دیدگاه‌های یك كشور پلیسی پیشرفته به عنوان تنها گزینه روند عادی تكامل نظام سیاسی كنونی در جریان است.

حاكم نخبه در فیلم بازی‌های گرسنگی با وجودیكه در شهر كاپیتول سكونت دارد اما زندگی كاملاً متفاوتی با طبقه كارگر جامعه داشته و در تجملات و مد زیاده‌روی و افراط می‌کند. طبقه بالای جامعه سایر افراد را به چشم نژادی پست می‌نگرند كه آنها را مورد استهزاء قرار می‌دهند، مهار نموده و تحت كنترل دارند. منابع ارزشمند در این نواحی به اهالی محل تعلق نداشته و در راستای منافع كاپیتول مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد كه این مسئله حدفاصل و مرز شفاف و غیرقابل نفوذی بین توده مردم و حاكم نخبه ایجاد می‌كند. 

مفهوم حاكم ثروتمند كه بر توده مردم فقیر و فرمانبردار حكومت می‌كند(این مسئله باعث می‌گردد بتوان آنها را به راحتی كنترل نمود) جنبه مهم نظم نوین جهانی است كه به صراحت در فیلم بازی‌های گرسنگی به تصویر در آمده است. اتكای دولت بر سیستم پیشرفته جاسوسی و رسانه‌های جمعی برای تحت كنترل نگاه داشتن توده مردم همان موضوعی است كه در فیلم می‌توان آن را مشاهده كرد و اگر به همین منوال ادامه یابد، جهان درون فیلم بازی‌های گرسنگی ظرف مدت كوتاهی به واقعیت بدل می‌شود. مفهوم دیگری در درون فیلم بازی‌های گرسنگی وجود دارد كه برای این نخبه اسرارآمیز مهم است: باید خونی ریخته ‌شود تا ترس در همه جا ریشه دوانیده و قدرت حاكم فزونی یابد.

ذبح انسان برای حاكم نخبه

 
كتنیس به عنوان خراج و مالیات رعایای ناحیه 12 برای مبارزه انتخاب می‌شود

دولت پنم بازی‌های گرسنگی را با هدف یادآوری "شورش و خیانت بزرگ" توده مردم به راه انداخت. 12 ناحیه پنم در ازای مجازات نافرمانی باید یك پسر و یك دختر بین 12 تا 18 سال را به عنوان شركت‌كنندگان در بازی گرسنگی به كاپیتول پیشنهاد كنند. نوجوانان باید در محوطه روباز و به سبك مبارزه گلادیاتورهای زمان روم باستان تا سر حد مرگ با یكدیگر بجنگند كه صحنه‌های آن از طریق تلویزیون برای همه ملت پخش می‌شود. قوانین بازی بیانگر حس حقارت و بی‌احترامی نخبه حاكم به توده مردم است. نام این بازی به خودی خود یادآور شرایط گرسنگی دائمی اقشار پایین جامعه است كه حاكمان عمداً و با هدف كنترل بهتر افراد را در این وضعیت نگه می‌دارند.

پسران و دخترانی كه برای شركت در بازی‌های گرسنگی انتخاب می‌شوند، تحت عنوان "مالیات و خراج" نامیده می‌شوند، اصطلاحی كه معمولاً به پرداخت وجوهی اطلاق می‌گردد كه یك رعیت به ارباب خود می‌دهد، از اینرو عبارت فوق را حتی می‌توان نشانه بندگی توده مردم به حاكمان تلقی كرد. از دوران باستان، ریختن خون به عنوان والاترین شكل "مالیات و خراج" به خدایان تلقی می‌گردید. 

به زبان رمزی، گفته می‌شود كه حاكمان و جادوگران برای اعمال حداكثر قدرت از این سنت و آئین بهره‌برداری می‌كردند. همانگونه كه ساكنان شهر باستانی "كارتاژ"(Carthaginians) كودكان خود را به همین شیوه در پای سنگ بنای خدای خود ملقب به Moloch قربانی می‌كردند، ساكنان پنم نیز كودكان خود را برای حاكم كاپیتول قربانی می‌كنند. از اینرو، بازی‌های گرسنگی نسخه جدیدی از رسوم كهن است كه توده مردم برای اجتناب از بروز خشم اربابان خود باید در آن شركت جویند. همه اهالی شهر پنم باید مراسم قربانی كردن فرد برگزیده را كه در شهر كاپیتول اتفاق می‌افتد، تماشا كنند كه در این صورت احساس ترس، خشم، عطش مبارزه و میل به خونریزی در آنها برانگیخته می‌شود. در مقالات پیشین دیدیم كه مرگ افراد خاص(ویتنی هیوستون، هیث لژر، ایمی واین هاوس) به یك رویداد رسانه‌ای تبدیل می‌شود كه در واقع آئین‌های بزرگی بوده و همه مردم در آن شركت دارند. بازی‌های گرسنگی بر این مفهوم از آئین‌های بزرگ دلالت دارد كه در مورد آنها به شدت تبلیغ می‌شود. 

 

"مالیات و خراج" در بازی‌های گرسنگی جزو حقوق دولت بوده و سایرین نیز حق و حقوقی نسبت به آن ندارند.

در فیلم بازی‌های گرسنگی، مرگ جوانان در این مراسم و آئین به عنوان یك رویداد ورزشی و یك جشن ملی به مردم قبولانده می‌شود كه در قالب یك نمایش واقعی برای آنها به تصویر كشیده می‌شود. افراد فقیر نه تنها در این رویداد پست و تحقیرآمیز شركت می‌كنند، بلكه حتی آنها بواسطه امید پیروزی در این مسابقه شادی می‌كنند. چرا همه این مسائل برای آنها پذیرفتنی است؟ یكی از دلایل اینست كه رسانه‌های جمعی می‌توانند افراد را به پذیرش هر مسئله‌ای وادار بكنند... البته به شرط آنكه جالب باشد.

توسل به غرایز حیوانی
بازی‌های گرسنگی به صورت زنده و با حضور مجریان تلویزیونی برای همه مردم پخش می‌شوند. مجری روند بازی را تحلیل كرده، با شركت‌كنندگان مصاحبه نموده و عملكرد آنها را ارزیابی می‌كند. مسابقه‌دهندگان یا به قولی همان خراج‌ها در این فرهنگ آنقدر غرق می‌شوند كه قوانین بازی را می‌پذیرند و با میل و اراده خویش مسابقه را آغاز می‌كنند تا با كشتن رقیب خود پیروز این میدان گردند. عامه مردم نیز به طور فعال در این رویداد شركت نموده و نماینده ناحیه خود را تشویق می‌كنند، حتی اگر در پایان مجبور شوند قربانی شدن نماینده خود را جشن بگیرند. 

این مسئله بیانگر حقیقتی تلخ اما واقعی درباره رسانه‌های جمعی است: هر نوع پیامی را می‌توان به افراد انتقال داد به شرط آنكه بتواند توجه آنها را جلب كند. دو مسئله وجود دارد كه به طور خودكار و تقریباً غیرقابل مقاومت توجه ما را خود جلب می‌كند: خون و سكس، یعنی نشانه‌های غرایز اصلی. خشونت شدید در این رویداد توجه عوام را جلب می‌كند تا آنجا كه فراموش می‌كنند بازی‌های گرسنگی در راستای تاكید بر حس بندگی افراد به حاكم است. این مفهوم كاملاً شناخته شده است و امروزه از سوی رسانه‌های جمعی مورد استفاده قرار می‌گیرد تا آنجا كه این پیام كه آنها فقط "جنبه سرگرمی" برای او دارند، دائماً به گوش مخاطب هدف می‌رسد. از اینرو، فیلم بازی‌های گرسنگی به نحو زیركانه‌ای نقش رسانه‌ها را در انحراف افكار عمومی به تصویر می‌كشد. آیا این فیلم به جوانان كمك می‌كند تا این حقیقت را درك كنند؟

در صحنه‌ای از فیلم بازی‌های گرسنگی، مرگ یك دختربچه اهالی شهر را آنقدر شوكه كرد كه برای مدت كوتاهی واقعیت و حس وحدت و همدلی را برای آنها به ارمغان آورد زیرا كشته شدن این دختربچه قساوت و سنگدلی این بازی را برای همگان روشن ساخت. پخش زنده صحنه مرگ این دختربچه به شورش و قیام خشونت‌آمیزی در ناحیه محل زندگی او منجر شد. اما این قیام مردمی توسط نیروهای آماده پلیس بلافاصله سركوب شد. به علاوه،‌ دست‌اندركاران برنامه در راستای جلوگیری از بروز مشكلات اجتماعی بیشتر عنصر جدیدی را به این نمایش اضافه كردند: عشق بین "كتنیس اوردین"(Katniss Everdeen) و "پیتا ملارك" (Peeta Mellark)، دختر و پسری از ناحیه 12. با اضافه شدن عنصر عشق (و تا حدودی سكس) به این نمایش، سازندگان برنامه توانستند خشم توده مردم را فرو نشانده و آنها را دوباره به حالت بی‌تفاوتی و خونسردی سابق بازگردانند. این بخش از فیلم نشان می‌دهد كه رسانه‌های جمعی چگونه از سوی مراكز قدرت مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرند. 

دسترسی مردم اقصی نقاط جهان به سری فیلم‌های بازی گرسنگی ثابت می‌كند كه افزودن زیركانه عناصری همچون سكس و خشونت به فیلم، مخاطب را مجبور می‌كند تا از پای تلویزیون تكان نخورند. هرچند به نظر می‌رسد كه فیلم بازی‌های گرسنگی نابهنجاری و عامل خشونت را در رسانه‌های جمعی تقبیح نموده و مردود می‌شمارد اما كارگردان‌ها قطع به یقین تصاویر بیشتری از این عوامل را در فیلم‌های خود بكار می‌برند.

حساسیت‌زدایی نوع جدیدی از خشونت
اگرچه عامل خشونت به وفور در فیلم‌های هالیوودی دیده می‌شود، اما فیلم بازی‌های گرسنگی خط قرمزی را پشت سر می‌گذارد كه به ندرت در سایر فیلم‌ها دیده می‌شود: خشونت بین افراد كمتر از سن قانونی. در این فیلم تین‌ایجری ما شاهد حضور نوجوانان بین 12 تا 18 سال هستیم كه به طرز خشنی به رقیب خود چاقو می‌زنند، شلاق می‌زنند، او را با دست خفه كرده یا گردن او را می‌شكنند- صحنه‌هایی كه به ندرت در فیلم‌های هالیوودی دیده می‌شوند. 



هرچند مطمئناً این راهی برای جلب نظر مخاطبان فیلم است(كه نوجوانان 12 تا 18 سال است)، اما فیلم بازی‌های گرسنگی در خط مقدم نوع جدیدی از خشونت قرار می‌گیرد كه تا قبل از این پخش چنین صحنه‌هایی در فیلم‌ها بسیار آزاردهنده و اضطراب‌آور بود. اما در سناریو كشتن یا كشته شدن فیلم بازی‌های گرسنگی مخاطب هدف به سادگی فراتر از این مانع روانی قدم گذاشته و خود را در حال فریاد زدن پیدا می‌كند كه "یالا! بجنب، كتنیس، كمانت رو بردار و به طرف سر اون حرومزاده وحشی و خبیث نشانه بگیر!"


نتیجه‌گیری

فیلم بازی‌های گرسنگی در دنیایی اتفاق می‌افتد كه دقیقاً توصیفی از نظم نوین جهانی است: یك حاكم ثروتمند و پرقدرت، توده مردم تحت استثمار و مطیع، ادغام دموكراسی در هویت یك كشور پلیسی، جاسوسی با تجهیزات پیشرفته، استفاده از رسانه‌های جمعی برای تبلیغات، آئین و رسوم خونین. در واقع، در آینده این ناكجاآباد هیچ نكته خوشبینانه‌ای در فیلم بازی‌های گرسنگی وجود ندارد. 

در این فیلم جایگاه و شان انسانی از بین رفته است زیرا عامه مردم مجبورند صحنه‌های رقت‌انگیز كشته شدن نوجوانان خود را تماشا كنند انگار كه آنها شبیه حیواناتی در قفس بودند. از قرار معلوم، بین كسانی كه برای تماشای فیلم بازی‌های گرسنگی به سینما می‌روند و شهروندان عادی در این فیلم كه شاهد وحشی‌گری و قساوت حاكم بر فضای این بازی هستند، تفاوت چندانی وجود ندارد. هر دو گروه مایلند در رویدادی شركت كنند كه ذبح و ریختن خون نوجوانان آنها را در جلوی چشمان هیجان‌زده حاكم به تصویر می‌كشد. به علاوه، می‌توان ادعا كرد كه این فیلم همان هدف بازیهای درون فیلم را دنبال می‌كند: یعنی، پرت كردن حواس عامه مردم  حال آنكه این صحنه‌ها در اصل یادآور قدرت حاكم نخبه است.


در حال طرح‌ریزی برای نمایش اجتناب‌ناپذیری فرا رسیدن نظم نوین جهانی است؟

آیا فیلم بازی‌های گرسنگی در تلاش است تا به جوانان بی‌تفاوت خطر احتمال تغییر نظام كنونی جهان به كابوس نظام استبدادی و دیكتاتوری را هشدار دهد؟ یا اینكه به سادگی در حال طرح‌ریزی برای نمایش اجتناب‌ناپذیری فرا رسیدن نظم نوین جهانی است؟ این پرسش همچنان جای بحث دارد. اما با بررسی آنچه كه در رسانه‌های جمعی درباره فیلم بازی‌های گرسنگی مطرح می‌شود، به نظر می‌رسد كه حتی سوال مهم‌تری به ذهن خطور می‌كند: اینكه‌ آیا شما در تیم "پیتا"(Peeta) هستید یا تیم "گیل"(Gale)؟
دسته بندی: نقد فیلم ها و بازی ها






موزیک جدید نظر ثبت شده توسط : Can you have an operation to make you taller? در تاریخ : پنجشنبه 16 شهریور 1396 05:34 ب.ظ

Thanks a bunch for sharing this with all folks you really
recognize what you're speaking about! Bookmarked.

Kindly also talk over with my website =).

We can have a link alternate contract between us

موزیک جدید نظر ثبت شده توسط : Do you get taller when you stretch? در تاریخ : دوشنبه 30 مرداد 1396 10:45 ق.ظ

Hi! I've been reading your site for a long time now and
finally got the bravery to go ahead and give you a shout out from Houston Texas!
Just wanted to say keep up the excellent job!

موزیک جدید نظر ثبت شده توسط : connieabaloz.jimdo.com در تاریخ : سه شنبه 27 تیر 1396 09:06 ق.ظ

Hi there, just became alert to your blog through Google, and found
that it is really informative. I'm gonna
watch out for brussels. I will be grateful if you continue this in future.
Lots of people will be benefited from your writing.
Cheers!

موزیک جدید نظر ثبت شده توسط : BHW در تاریخ : دوشنبه 28 فروردین 1396 07:58 ب.ظ

Its like you read my mind! You seem to know a lot about this, like you wrote the book in it
or something. I think that you can do with a
few pics to drive the message home a bit, but other than that, this is excellent blog.

A great read. I will certainly be back.

موزیک جدید نظر ثبت شده توسط : BHW در تاریخ : چهارشنبه 23 فروردین 1396 07:09 ب.ظ

You have made some really good points there. I checked on the web to learn more about
the issue and found most individuals will go along with
your views on this site.

موزیک جدید نظر ثبت شده توسط : manicure در تاریخ : جمعه 18 فروردین 1396 03:05 ب.ظ

Hmm is anyone else encountering problems with the
pictures on this blog loading? I'm trying to figure out if
its a problem on my end or if it's the blog. Any feed-back
would be greatly appreciated.


موزیک جدید ارسال نظر
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
آمار کاربران

آمار مطالب
کل مطالب :
کل گروه های وب :

آمار بازدید
بازدید امروز :
باردید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید کل :


عنوان لوگوی سایت یا وبلاگ

راز پنهان

نظرسنجی
به نظر شما، آیا شبکه های اجتماعی Facebook و Twitter باید رفع فیلتر شوند؟